Waarom onboarding voor nieuwe HubSpot gebruikers belangrijk is

HubSpot is als een octopus. De tentakels van dit softwarepakket strekken zich vanuit het CRM uit richting de verschillende hubs: marketing, sales, service en het CMS. HubSpot maakt het mogelijk om taken te versnellen en vereenvoudigen, om overzicht te bieden in marketing en sales processen, om online klantreizen te personaliseren. En dat is maar een greep uit de mogelijkheden.

Kortom: deze software maakt het leven van marketeers, sales teams en service professionals een stuk aangenamer. Maar vergis je niet. HubSpot is ook behoorlijk complex: onboarding door een ervaren HubSpot partner is daarom aan te raden.

Benut externe ervaring en expertise

Waarom? Heel simpel. Jij gebruikt de software voor het eerst, terwijl een HubSpot partner al vaker met dat bijltje gehakt heeft. Ze hebben al vele onboarding-trajecten met klanten doorlopen en daarmee een schat aan ervaring opgebouwd. Een HubSpot partner weet waar de pijnpunten zitten. Zowel bij de technische implementatie als bij het overbrengen van de achterliggende marketing- en salesvisie binnen je organisatie.

Formuleer verantwoordelijkheden en doelen

Het is daarom belangrijk om vanaf de start te communiceren waarom voor HubSpot is gekozen. Wat kan de software, wat zijn de gevolgen voor de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers, wie krijgt welke verantwoordelijkheden?

Zet intern een stip aan de horizon. Formuleer concrete doelen die je als organisatie binnen een bepaalde tijdsperiode wilt bereiken. Wees daarbij redelijk en realistisch. Een ervaren HubSpot partner zal je tijdens het onboarding proces bevragen. Hoe zien je marketing-, sales- en serviceprocessen eruit?

Houd ze samen met een partner tegen het licht en teken een roadmap richting succes.

Investeer in training, denk aan de leercurve

HubSpot is een tool die helpt om gestelde doelen te behalen. Het is gereedschap waarmee je een visie tot leven laat komen, waarmee je plannen concretiseert. Het leren van de terminologie en de werkprocessen kost tijd evenals het goed inregelen van de software.

Je hoeft het wiel echter niet opnieuw uit te vinden. Gedurende het onboarding proces worden medewerkers stap voor stap ingewijd in de nieuwe software. Zonder partner zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Voorkom een valse start.

De basis op orde

Bepaalde instellingen zijn essentieel. Een voorbeeld is de tracking code voor jouw account. Die code wordt daarna automatisch meegegeven aan alle nieuw gepubliceerde blogartikelen en landingpages. Tracking kan ook op een externe website worden toegevoegd aan pagina’s. Als de tracking niet op orde is, valt er helaas niets te meten. En zonder meten, valt er niets te weten.

Dashboards in HubSpot - Inbnd

Een ander voorbeeld. Medewerkers bezoeken dagelijks voor hun werk de eigen bedrijfswebsite. Dat deel van de webtraffic is uit te sluiten door middel van ip-filtering. Hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Als de instellingen niet goed staan, heb je niets aan je vergaarde data en maak je intern keuzes die op verkeerde aannames zijn gebaseerd. Wederom een reden om een onboardingproces met een HubSpot partner aan te gaan. Zij hebben de expertise in huis om zulke instellingen na te lopen en aan te passen.

Begin met een schoon CRM

Door de jaren heen hebben bedrijven vaak zo veel data verzameld dat het eigen CRM kraakt in haar voegen. Data vertegenwoordigt een waarde en bedrijven zijn huiverig om gegevens weg te gooien.

Toch is het belangrijk om letterlijk met een schone lei te beginnen. Dat betekent niet dat je het hele CRM wist, maar wel dat je het systeem grondig opschoont. Met HubSpot kan je eenvoudig dubbele contacten samenvoegen. Met vervuilde data is het voor marketing en sales teams lastig werken. Een kok druk je ook geen bot mes in de handen. Een HubSpot partner adviseert je hierover op het juiste moment tijdens de onboardingproces.

Breng je marketing en sales processen in kaart

Software implementeer je niet in het wilde weg. Elk bedrijf kent unieke marketing en salesprocessen waarbij er ook een bepaalde wisselwerking tussen de afdelingen bestaat. Voordat de software wordt uitgerold is het belangrijk om al deze processen in kaart te brengen.

Pas dan kan een HubSpot partner met jou de juiste deal pipeline samenstellen, de goede customer-life-cycles definiëren. Jouw unieke situatie wordt dus vertaald naar een unieke implementatie.

Sales pipeline in HubSpot - Inbnd

Een HubSpot partner doorloopt met jou een heel stappenplan tijdens de onboarding. Een plan gebaseerd op de onboarding met vele andere klanten, telkens bijgeschaafd en gefinetuned. Voor jou is het de eerste keer dat je met HubSpot gaat werken. Vertrouw op de expertise van een partner. Je hebt maar één kans op een goede voorbereiding.

HubSpot is meer dan een tool

HubSpot is onderdeel van een twee-eenheid. De software is de tool voor het uitvoeren van de inbound strategie.

Inbound draait om het op gang brengen van traffic naar je website, om uit deze bezoekers interessante leads te genereren, om deze prospects vervolgens te converteren naar klant en om van deze klanten uiteindelijk ambassadeurs te maken.

Om dit te doen moet je je doelgroep(en) heel precies in kaart brengen. Ken je ideale klant! Het is van belang om een doordachte strategie te bedenken met interessante content voor de top, middle en bottom van de funnel. Je moet weten van welke social media platforms jouw doelgroep gebruik maakt. Hoe ‘leeft’ jouw doelgroep online?

Ook hierbij helpt een HubSpot partner je. Samen met jou bedenken ze een inbound strategie die bij je past. Ze zullen je het hemd van het lijf vragen.

Alles valt en staat namelijk met een visie en concreet geformuleerde doelen. De HubSpot software is daarbij de tool voor het aanbieden van content, om online data te verzamelen en deze gegevensstroom te analyseren. Zo wordt het mogelijk om online koers te houden.

Laat een HubSpot partner tijdens en na het onboarden je kapitein zijn.

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Workflows om je marketing, sales en service te boosten

HubSpot heeft een speciale workflow-tool voor het automatiseren van marketing-, sales- en serviceprocessen. De winst? Snel en efficiënt werken, waardoor je kan opschalen zonder de persoonlijke..

3 augustus 2020 | Dylan ter Kuile >

Task Management: onmisbare tool binnen je Inbound strategie

Task management is een belangrijk ingrediënt voor het bieden van een geslaagde, vloeiende customer journey. Soms is het zelfs het doorslaggevende bestanddeel. De subtiele smaakmaker die net het..

28 juli 2020 | Harvey Pearson >