Uit deze 7 elementen ontstaan overtuigende landingspages

De waarde van jouw website optimaliseren? Krijg voet aan de grond bij potentiële klanten met landingspagina's. Via online advertenties, Google zoekresultaten of banners belanden bezoekers op een webpagina waar je een aanbod doet of content deelt. Een landingspagina.

Op jouw landingspagina’s wil je de aandacht van bezoekers vasthouden. Het doel? Conversie. Verander bezoekers in klanten en laat ze actie ondernemen die in het voordeel ligt van jouw bedrijf. Acties zoals:

  • Producten kopen;
  • Abonneren op een nieuwsbrief;
  • Downloaden van een whitepaper.

De 7 elementen van een goede landingspagina

De basis. Koppen, afbeeldingen, platte tekst, Call to actions , formulieren, copywriting en user experience design (UX design). Klaar voor stijgende conversie? Pas de praktische tips uit de blog toe en maak efficiëntere landingspagina’s.

1. Koppen

Interesse van bezoekers wekken en hun aandacht vasthouden. De functie van een kop. Een kop is de reden waarom bezoekers verder lezen. Voor een kop die werkt, houd je rekening met de volgende aspecten:

  • Hanteer actief taalgebruik.
  • Maak de kop levend met een werkwoord.
  • Wees concreet. Wat mag de bezoeker verwachten?
  • Schrijf een functionele subkop als de prikkelende kop toelichting nodig heeft.
  • Doe een A/B test en ontdek welke kop voor de meeste conversie zorgt.
  • Schrijf koppen die consistent zijn met de toon en inhoud van de rest van de landingspagina.
  • Houd rekening met zoekmachineoptimalisatie (SEO).

2. Afbeeldingen

Welke afbeelding geeft het beste resultaat? Doe een A/B test met verschillende header afbeeldingen en kijk welke het beste presteert. Afbeeldingen zijn intrigerend voor jouw doelgroep en passen bij jouw boodschap.

De afbeelding komt altijd overeen met het beeld in de advertentie die de bezoeker in eerste instantie naar de landingspagina heeft geleid.

Een duidelijke Alt tekst is een essentieel onderdeel van je SEO strategie voor afbeeldingen. De website www.emerce.nl beschrijft een Alt tekst als een “kort tekstje dat in de code van elke afbeelding in je artikel wordt gebruikt. Mocht de afbeelding om welke reden dan ook niet geladen kunnen worden, dan wordt de Alt tekst getoond als alternatief.”

Met een Alt tekst geef je Google de kans om de afbeelding te indexeren waardoor je landingspagina hoger scoort in de zoekresultaten. Hoe? Omschrijf de afbeelding zo concreet mogelijk, zodat direct duidelijk is wat zich in het beeld afspeelt.

3. Platte tekst

Subkoppen, witregels en actief taalgebruik. De bezoeker scant de tekst en daar speel je op in. Voor een overzichtelijke landingspagina vermijd je lange lappen tekst. In een oogopslag is duidelijk wat je wilt overbrengen. Belangrijker: het is direct duidelijk wat de meerwaarde is van jouw product en dienst voor de bezoeker.

4. Call to Action

Een afbeelding of tekst die de bezoeker aanzet tot actie. De call to action is dé plek op het scherm waar jouw bezoeker moet klikken. Bijvoorbeeld: een button met de tekst: “bestel nu”.

Call to action laten opvallen? Wederom: doe een A/B test. Experimenteer met het ontwerp en de tekst. Gebruik eenduidige en opvallende zinnen. Laat de tekst overeenkomen met de aard van je boodschap en het karakter van je doelgroep.

Algemene richtlijnen zijn handig (zie deze blog). Maar? Geef creativiteit een kans. Een nonchalante benadering of humor kan voor een verrassend positief effect zorgen. In een A/B test zet je bijvoorbeeld een serieuze call to action tegenover een button met een zelfrelativerende tekst. Voorbeeld:

  1. Landingspagina nodig? Neem direct contact op en laat bezoekers landen en conversie stijgen.
  2. Landingspagina nodig? Neem direct contact op voor meer informatie.

Tenslotte: de call to action is transparant. Het is duidelijk voor bezoekers waar de button hun heen leidt. Je maakt de belofte waar.

5. Formulieren

Formulieren op een landingspagina zijn compact en makkelijk leesbaar. Automatische invulvelden zijn een pre.

Online formulieren invullen. Saai? Verrijk het ontwerp met illustraties of foto’s. En creëer het meest uitnodigende formulier dat het beste converteert.

6. Copywriting

Copy. De koppen, subkoppen en platte tekst. Elke woord op jouw landingspagina staat in het teken van het resultaat dat jij wilt bereiken. Copywriting gaat verder dan informeren.

Een copywriter onderzoekt jouw doelgroep. Hoe beïnvloeden onderliggende emoties het gedrag van jouw potentiële klanten? De copywriter schrijft in de stem van jouw bedrijf en vanuit het perspectief van de bezoeker. De tekst verenigt jouw ambitie met de wensen van potentiële klanten. Als kers op de taart overtuigt copy met de psychologische principes van Cialdini.

7. User experience design

Hoe belangrijk is UX design voor het succes van jouw landingspagina? Bekijk onderstaande statistieken van www.impctbnd.com en oordeel zelf:

  • 75% van de bezoekers oordelen over de geloofwaardigheid van jouw bedrijf aan de hand van het ontwerp van de website.
  • 81% van jouw potentiële klanten doet eerst online onderzoek.
  • 79% van gebruikers die niet tevreden zijn met wat ze op jouw website vinden, gaan direct door naar een andere website.

Een overtuigende landingspagina ademt sfeer.

Hoe creëer je een positieve vibe en de ultieme gebruikservaring? Onderneem de volgende acties:

  • Maak gebruik van humoristische en empathische afbeeldingen die aansluiten op het thema.
  • Sociale bewijslast. Riep iemand Cialdini? Zet testimonials, reviews en quotes in.
  • Maak de lay-out simpel en vermijd contra-intuïtieve navigatie. Verlicht keuzestress: beperk het aantal opties en vermijd drop down menu’s.

Bonus: sympathie van klanten opwekken. Waarom? Een website met een foto van jouw bedrijfspand komt gesloten over. Zonde. Alternatief? Toon je menselijke kant via fotografie en videobeelden. Lachende gezichten op een teamfoto of een persoonlijke videoboodschap kweken vertrouwen. Volgens www.impctbnd.com overtuigt video zelfs 73% van jouw klanten om tot een aankoop over te gaan.

Wil je meer lezen over UX design? Ga naar lawsofux.com en ontdek hoe je vorm geeft aan de ultieme gebruikservaring.

Klaar. En nu? Start bij de basis. Zorg dat je weet welke structuur onweerstaanbaar is voor de doelgroep die je wilt converteren met jouw landingspagina. Van koppen tot call to actions en UX design: ken de kracht en benut het voordeel van elk element.

Lees deze blogs ook

Hoe je een creatieve blokkade doorbreekt

Heb je voortdurend creatieve ideeën en inspiratie in overvloed? Op een dag is de bron leeg. Je staart uren naar de knipperende cursor in een Word-document. Op je bureau ligt een vel papier dat vraagt..

23 juli 2019 | Dylan ter Kuile >