Hapert het genereren van leads? Geef je leadgeneratie een kickstart

Onderdeel van een succesvolle inbound strategie is het aantrekken van veelbelovende leads. Dat doe je door waardevolle content aan te bieden via diverse online kanalen. Het genereren van leads kost tijd en soms komt de stroom maar moeizaam op gang. Is dat laatste bij jou het geval? Denk dan eens na over de volgende zaken.

Ken je ideale klant! Neem je buyer persona onder de loep

Ken jij de uitdagingen van je ideale klant? Weet je werkelijk wie hij is, wat hem bezighoudt? Is hij slechts een plat plaatje of heb je hem van alle kanten bekeken?

Geef hem body, want anders is de kans groot dat je content maakt die niet is afgestemd op je buyer persona's. Het gevolg? Online trek je het verkeerde publiek. Produceer altijd content alsof je buyer persona over je schouder meekijkt. Laat content en buyer persona’s matchen.

Inbound is een marathon, geen sprint

Jouw doel is om online bezoekers te trekken die werkelijk affiniteit hebben met jouw merk, met de unieke oplossing die jij biedt. Bij een goede campagne om leads te verzamelen moet je daarom nooit forceren. Vergelijk het met een marathon. Ook daar sprint je bij aanvang van de race niet weg. Het gaat om het handhaven van een steady pace over langere tijd.

Precies zo is het bij leadgeneratie. Voorzie potentiële klanten van waardevolle content die echt iets toevoegt. Doe dat met regelmaat en schep een verwachting. Begin echter niet als een malle online content te dumpen. Grote kans dat je je bezoeker dan overvoert met onvolledige informatie die niet relevant is. Sterker: het kan overkomen als spam en dan schrijft een prospect je voorgoed af.

Bezoekers converteren naar leads is de eerste stap in het aangaan van een relatie. Bij inbound ga je een partnerschap aan waar je vanaf dat moment energie in blijft steken. Dat kan alleen als de zorgen en wensen van potentiële klanten bij jou voorop staan. Als hun belangen werkelijk jouw belangen zijn.

Kijk door de ogen van je klant

Bij Inbound draait het om de potentiële klant. Waar worstelt hij mee? Naar welke oplossing is hij op zoek. Met welke informatie help je hem verder? Trots zijn op je eigen organisatie en verdiensten mag. Maar door dat van de daken te schreeuwen help je potentiële klanten niet verder.

Overtuigen doe je alleen door informatieve, relevante, actuele content aan te bieden. Kruip dus altijd in de huid van prospects. Bij welke gratis en premium content zijn zij gebaat? De customer experience staat altijd centraal. Je overtuigt niet door jezelf online op de borst te kloppen. Dat stoot potentiële klanten eerder af.

Optimaliseer voor alle devices

Desktops, tablets, smartphones. Ze bestaan in allerlei soorten en maten. Je kan tegenwoordig bijna spreken van een wildgroei aan communicatiemiddelen.

Het optimaliseren voor al deze devices is erg belangrijk. Bezoekers vinden jou tegenwoordig vooral op hun mobiele telefoon. Ben jij je daarvan voldoende bewust? Heb je een mobile first strategie geïmplementeerd?

Je kan je ideale klant goed kennen, de juiste content produceren en goede service bieden. Het is allemaal vergeefse moeite wanneer bezoekers afhaken omdat je website niet mobile- of tablet friendly is.

Op elk device is je website een visitekaart. Het is vaak het eerste touchpoint van een prospect met jou organisatie. Als de user experience ondermaats is, converteer je weinig bezoekers naar lead.

make-smart-dialog-box

Strooi niet met cta’s

Help je klant. Neem hem online bij de hand, leid hem door een unieke funnel. Goede cta’s zijn glashelder en eenduidig, zodat bezoekers heel natuurlijk converteren naar lead en leads feilloos naar klant.

Elke cta heeft dus één duidelijk doel. Voorbeelden? Het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het boeken van een videocall. De vormgeving en positionering van cta’s op webpagina’s of landingpages is een vak op zich.

Heel belangrijk: strooi in ieder geval niet met cta’s. Zorg dat bij elk blogartikel en iedere nurturing e-mail één heldere cta staat. Je schept verwarring als je er te kwistig mee om springt.

De inbound methode draait om het bieden van soepele en unieke customer experiences. Leadgeneratie maakt onderdeel uit van die klantreis. Houd daarom ook bij het genereren van leads altijd het belang van klanten voor ogen. 

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Workflows om je marketing, sales en service te boosten

HubSpot heeft een speciale workflow-tool voor het automatiseren van marketing-, sales- en serviceprocessen. De winst? Snel en efficiënt werken, waardoor je kan opschalen zonder de persoonlijke..

3 augustus 2020 | Dylan ter Kuile >

Task Management: onmisbare tool binnen je Inbound strategie

Task management is een belangrijk ingrediënt voor het bieden van een geslaagde, vloeiende customer journey. Soms is het zelfs het doorslaggevende bestanddeel. De subtiele smaakmaker die net het..

28 juli 2020 | Harvey Pearson >