Slimme content aanbieden met Hubspot

Je bent een reseller van fitnessapparatuur. Je biedt crosstrainers, halterbanken en andere producten aan. Je vindt het belangrijk om klanten alleen aanbiedingen te sturen over onderwerpen die hun interesse hebben. Je valt iemand die van cardiotraining houdt niet lastig met een blogpost over bankdrukken. Kortom: hoe bied je content slim aan?

Maak het persoonlijk

Dat doe je door te werken met smart content. Dat is dynamische, gepersonaliseerde content die aansluit op de behoeften en beleving van een specifieke bezoeker. Je kunt content afstemmen op verschillende factoren, zoals demografische gegevens of het surfgedrag op de website.

Op die manier bied je informatie aan die past bij de fase van de marketing funnel waarin jouw klant zich bevindt. Is iemand bijvoorbeeld al klaar om een offerte te ontvangen voor een specifiek model roeitrainer of is hij zich nog aan het oriënteren? In dat laatste geval bied je hem juist een handig overzicht van verschillende modellen en prijzen.

Smart content pas je niet alleen toe op websites. Ook e-mails, landingspagina’s, call to actions kun je ‘smart’ inrichten. Het kan allemaal met Hubspot. 

Smart content aanbieden met Hubspot

Hubspot kent namelijk modules waarmee je verschillende versies van content kunt aanbieden. Welke versie je aanbiedt, hangt af van bepaalde criteria. Ingewikkeld? Absoluut niet!

Een eenvoudig voorbeeld uit één van onze cases: de Sheltersuit Foundation. Deze stichting maakt sheltersuits voor daklozen. Ee sheltersuit is een winterjas met aanritsbare slaapzak die warmte en bescherming biedt.

Voor het maken van deze pakken is de stichting afhankelijk van donaties. Bezoekers van de website ontvangen gepersonaliseerde call-to-action buttons. Wie de website voor het eerst bekijkt, krijgt de cta ‘Doneer nu’ te zien. 

Herkent Hubspot je als eenmalige donateur dan krijg je de boodschap ‘Doneer periodiek’ te zien. Periodieke donateurs krijgen op hun beurt de tekst ‘Dit gebeurd er dankzij jouw donatie’ voorgeschoteld.

Speel het slim

Met Hubspot kun je je bezoekers, leads, prospects en klanten dus opsplitsen en segmenteren aan de hand van verschillende criteria. Hieronder vind je een aantal handige criteria!

Content smart maken in HubSpot | Inbnd

  • Country

Met dit criterium maak je uitzonderingen voor bepaalde landen. Alleen Nederlandse klanten krijgen bijvoorbeeld de aanbieding voor een oranje fitness-shirt tijdens het EK voetbal.  

  • Device type

Heb je een lange blogpost getypt met een overzicht van roeiapparaten? Maak een ingekorte versie om te vertonen op smartphones. Met dit criterium filter je leads die jouw website altijd met hun mobiel bezoeken.

  • Referral source

Hoe komen potentiële klanten binnen op je website? Via de advertentie op de website van een affiliate, zoals een fitnessclub? Met dit criterium kun je die bezoekers een speciaal aanbod doen. Bijvoorbeeld een abonnement van de fitnessclub bij aanschaf van een duur krachtstation.

  • Preferred language

Met dit criterium kun je productbeschrijvingen dynamisch in verschillende talen aanbieden en is het niet langer noodzakelijk om aparte webpagina’s te maken.

  • Contact list membership

Met dit criterium kun je mensen die in je CRM staan informatie sturen op basis van de lijsten met voorkeuren waarin ze zijn opgenomen. 

  • Contact lifecycle stage

Met dit criterium deel je je klantenbestand in op basis van hun life cycle fase. Van subscriber, lead, marketing qualified lead (MQL), sales qualified lead (SQL), opportunity, customer tot evangelist. Op basis van deze beschrijvingen kun je klanten verschillend benaderen.

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Workflows om je marketing, sales en service te boosten

HubSpot heeft een speciale workflow-tool voor het automatiseren van marketing-, sales- en serviceprocessen. De winst? Snel en efficiënt werken, waardoor je kan opschalen zonder de persoonlijke..

3 augustus 2020 | Dylan ter Kuile >

Task Management: onmisbare tool binnen je Inbound strategie

Task management is een belangrijk ingrediënt voor het bieden van een geslaagde, vloeiende customer journey. Soms is het zelfs het doorslaggevende bestanddeel. De subtiele smaakmaker die net het..

28 juli 2020 | Harvey Pearson >