A/B-testen van A tot Z in HubSpot

Welke subject title leest het lekkerst? Klikken bezoekers vaker op een gele of groene cta-button? Kom erachter met een a/b test. Bij zo’n ‘split test’ leg je twee versies van een e-mail, landing page of webpagina voor. Vervolgens analyseer je in HubSpot welke versie beter presteert. De winnaar gebruik je tijdens je mailcampagne of op de website. Heel belangrijk: meet slechts 1 verschil per test. Keep it simple!

Wat is a/b testen?

Bij a/b testen vergelijk je twee varianten al is het mogelijk om meer versies te testen. Al deze e-mails of pagina’s mogen maar op één onderdeel afwijken. De helft van je visitors krijgt versie a te zien, de andere helft krijgt versie b onder ogen. In HubSpot meet je vervolgens welke van de twee versies het beste presteert. Je kijkt daarvoor naar zaken als de conversieratio, de bounce rate en de click rate.

A/B testen in HubSpot | Inbnd

De twee versies ‘a’ en ‘b’ worden ook wel ‘control’ en ‘challenger’ genoemd. Ze worden gerandomiseerd voorgelegd aan grote groepen bezoekers. Dat gebeurt over een langere periode, zodat de uitkomsten betrouwbaar zijn. Alleen dan is het mogelijk om waardevolle en bruikbare conclusies te trekken voor je inbound marketing strategie.

Het is dus niet erg om in eerste instantie als marketeer op je intuïtie en ervaring af te gaan. Je kan terecht het idee hebben dat een bepaalde heading of kleur aan zal slaan bij je bezoekers. Met a/b testen bepaal je of jouw ingeving werkelijk klopt!

Waarom a/b testen?

Je inbound marketing campagne is op stoom gekomen. Met de regelmaat van de klok publiceer je blogs, verstuur je nurturing e-mails en schrijf je premium content.

Nu is het tijd om al deze inspanningen te optimaliseren. Want met het maken van al deze content wil je natuurlijk bepaalde doelen verwezenlijken. Denk aan:

-Verhogen conversieratio

Op welke kleur van een cta klikken bezoekers vaker? Welke actie werkwoord in een call-to-action prikkelt? Krik je conversieratio op door zulke zaken te testen.

-Verhogen webtraffic

Boven je blog zet je een pakkende kop en boven je webpagina een aantrekkelijke, informatieve titel. Deze posts en pagina’s deel je op social media en ook op je website link je intern naar zulke content.

Met a/b testen ga je na welke koppen en page titles de meeste traffic genereren en welke koppen bezoekers op je website vasthouden.

-Verlagen uitval online betaalproces

Marketeers die met webshops werken willen dat klanten niet afhaken nadat ze items in hun winkelmand hebben geplaatst. Met een a/b test vergelijk je bijvoorbeeld verschillende productafbeeldingen, check-out designs en het moment waarop je verzendkosten aan een klant laat zien.

-Verlagen bounce rate

De bounce rate is het aandeel bezoekers dat tijdens een sessie één pagina bezoekt en vervolgens zonder enige interactie je website weer verlaat. Als dit bij blogartikelen gebeurt, is het verstandig om de koppen en intro’s aan een a/b test te onderwerpen. Je kan ook verschillende featured images testen.

Welke variabelen kan je a/b testen?

Door regelmatig a/b te testen kan je meer leads uit je stroom visitors halen en meer klanten uit je voorraad leads. Zoals eerder gezegd: test altijd maar één onderdeel per keer!

Welke onderdelen van e-mails, formulieren, landingspagina’s en webpages zijn eigenlijk geschikt voor een a/b test?

-Koppen

Wie de krant leest, scant eerst de koppen. Vaak trekt een kop met een vleugje humor of een alliteratie de aandacht. Met een a/b test meet je aan welke versie bezoekers of prospects de voorkeur geven.

-Afbeeldingen

Een afbeelding bepaalt de sfeer van een pagina. Denk eens aan een pagina waarop je kan doneren voor de opvang van zwerfdieren. Ook op een B2B-pagina waarop je visitors wilt converteren, is het belangrijk om goed na te denken welk gevoel je wilt opwekken. Vergelijk twee pagina’s met verschillende afbeeldingen.

-Kleur van buttons

Je website heeft een bepaald kleurenpalet. Voor het contrast heb je je buttons een fraaie, afstekende kleur gegeven. Zulke kleuren wekken een gevoel op. Zijn bezoekers eerder geneigd om op een knop met een bepaalde kleur te klikken? Doe een a/b test!

cta-statistical-significance-banner

-Positionering elementen

Call to actions zijn heel belangrijk op je website. Zij roepen op tot de gewenste actie. Ze moeten aantrekkelijk zijn qua kleur en ‘actietekst’. Stel dat je via a/b testen een goede cta hebt gevonden die goed converteert. Onderzoek dan eens op welke plek op de pagina deze cta het best converteert. Links bovenaan of toch rechts?

Hetzelfde kan je doen met de layout van een landingpage. Ga je voor een layout van 1 kolom of 2 kolommen? En binnen die 2-kolom layout. Zet je daar het webformulier links of rechts?

A/B testing landings page HubSpot

-Aantal form fields

Te lange webformulieren schrikken af. Vraag alleen naar essentiële informatie. Converteert je pagina beter als je in eerste instantie niet naar een telefoonnummer vraagt?

-Hoeveelheid copy

In je marketing e-mail en op je landingspagina wil je iemand tot actie aanzetten. Dat doe je met een korte, prikkelende en informatieve tekst. Maar hoe bondig maak je je tekst? Converteer de content van 3 alinea’s met wat meer achtergrondinfo of de tekst van 1 alinea die erg to-the-point is?

-Premium content aanbieden

Je hebt e-books, whitepapers, templates en case studies geschreven. Je plaatst deze content op blogpagina’s, op je homepage en productpagina’s. Welk type content bied je aan op welk type pagina? Dat kan je uitstekend achterhalen met a/b testen. Uit zo’n test kan komen dat je e-books het best kwijt kan bij een blogpost.

Extra tips om aan te denken bij a/b testen

Bij het optimaliseren van een marketing e-mail, de homepage of een landingpage is het belangrijk om maar één onderdeel per keer a/b te testen. Verschillen tussen de ‘control’ en ‘challenger’ zijn dan met zekerheid toe te schrijven aan deze ene variabele.

Het is belangrijk om je a/b test lang genoeg te laten lopen. Indien er een verschil tussen beide versies is, moet dat verschil wel statistisch significant zijn.

Met a/b testen kom je erachter dat een bepaalde versie het beter doet of beter converteert. Hét moment om via een exit survey te vragen waarom mensen wel of niet op een bepaalde cta hebben geklikt. Of je kan op een thank you page vragen waarom iemand het webformulier heeft ingevuld.

Conclusie

In deze blog hebben we in hoofdlijnen uitgelegd wat a/b testen is en waarom het verstandig is om het toe te passen. Met de marketing-, sales- en servicesoftware van HubSpot zet je heel makkelijk een a/b test op.

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Workflows om je marketing, sales en service te boosten

HubSpot heeft een speciale workflow-tool voor het automatiseren van marketing-, sales- en serviceprocessen. De winst? Snel en efficiënt werken, waardoor je kan opschalen zonder de persoonlijke..

3 augustus 2020 | Dylan ter Kuile >

Task Management: onmisbare tool binnen je Inbound strategie

Task management is een belangrijk ingrediënt voor het bieden van een geslaagde, vloeiende customer journey. Soms is het zelfs het doorslaggevende bestanddeel. De subtiele smaakmaker die net het..

28 juli 2020 | Harvey Pearson >