De HubSpot CMS Hub: goed nieuws voor marketeers

Het Content Management Systeem van HubSpot is vernieuwd. Het bedrijf heeft het zelfs een ‘statusupdate’ gegeven. Naast de traditionele Marketing, Sales en Service Hubs is er nu een heus CMS Hub!

Vooral voor marketeers is dat goed nieuws. Webpagina’s zijn sneller te bouwen, de layout en vormgeving zijn makkelijker aan te passen en interactiviteit is eenvoudiger te implementeren.

Ook het beheren en analyseren van posts en pages is makkelijker geworden met de CMS Hub. Onze voorspelling? Het vele heen en weer bellen met de webdeveloper behoort vanaf nu tot de verleden tijd. Minder frustratie en meer tijd voor marketeers om mooie content te produceren.

Bij de inbound methode draait alles immers om de klantreis. Alleen als die fantastisch is, met gepersonaliseerde content, gaan klanten jouw bedrijf en diensten aanbevelen, zelfs promoten. Bij inbound zorgen de klanten voor groei. Ze zijn je digitale uithangbord!

Het leveren van een voortreffelijke customer journey is dus van vitaal belang. Door de introductie van de CMS Hub kunnen marketeers, sales teams en service medewerkers zich nog beter focussen op hun kerntaken. De updates en toevoegingen:

Themes

De look & feel van je website wordt bepaald door themes. Zo’n theme is een samenspel tussen verschillende modules, templates en code. HubSpot heeft een bibliotheek met themes die aan te passen zijn, maar developers kunnen ook een uniek theme ontwikkelen dat voldoet aan specifieke wensen.

De HubSpot CMS Hub: goed nieuws voor marketeers

Waar het om gaat is dat je binnen de grenzen van zo’n theme als marketeer nu meer vrijheid hebt om de uitstraling van pagina’s zelf aan te passen. Kortom: de afhankelijkheid van webdevelopers is verminderd.

Drag & Drop

De introductie van themes levert nog een voordeel op. Een voorbeeld. Vroeger wilde je soms op een pagina de header verbreden om de volle breedte van het scherm te benutten. De oplossing? Een aanpassing doorvoeren in het template. Werk aan de winkel voor een developer. Het nadeel? Die aanpassing werkte vervolgens door in al je andere pagina’s!

De HubSpot CMS Hub: goed nieuws voor marketeers

Met Drag & Drop is het mogelijk om specifieke pagina’s aan te passen zonder dat dit gevolgen heeft voor de rest van de website. Als marketeer heb je nu meer invloed op hoe unieke pagina’s eruit komen te zien.

Multi-language pagina’s: a/b testen & adaptive testing

Met CMS Hub Professional kan je alle taalvarianten van je content a/b testen. Met CMS Hub Enterprise is het daarnaast mogelijk om een adaptive test uit te voeren. Je kan maximaal vijf varianten van een pagina testen, waarbij machine learning wordt toegepast. Ofwel: de CMS Hub schotelt de bezoeker automatisch de variant voor die het beste presteert.

Dynamische content

Een portfolio tonen, een cursusoverzicht presenteren, een smoelenboek online zetten. Dat loopt binnen de CMS Hub allemaal via HubSpot DB, ofwel databases. Deze databases zijn door marketeers eenvoudiger aan te passen, zodat webpagina’s beter up-to-date blijven.

De CMS Hub is uiteraard gekoppeld aan het HubSpot CRM en zo kunnen marketeers op grote schaal gepersonaliseerde content maken. CMS Hub Enterprise heeft daarnaast extra functionaliteiten. Welke? De mogelijkheid van het bouwen van krachtige web apps en het regelen van autorisaties voor teams en individuele medewerkers.

Memberships

Met de CMS Hub Enterprise kan je content aanbieden aan bepaalde segmenten van je klantenbestand. Ook is het mogelijk om gepersonaliseerde ‘lidmaatschap pagina’s’ te maken. Samen met de info uit het HubSpot CRM presenteer je daar op maat gemaakte content.

De HubSpot CMS Hub: goed nieuws voor marketeers

Voorbeelden zijn een historisch overzicht van gekochte producten en een tijdlijn met contactmomenten uit het verleden en toekomstige afspraken. Memberships zijn dus een extra feature om content verder te personaliseren.

Serverless functions

Een online hypotheek calculator vraagt om input. Evenals een authenticatie veld, een betaalapp of het aanmeldformulier voor een webinar. Na het verstrekken van je persoonlijke informatie zie je vervolgens bijvoorbeeld ‘on the fly’ de uitkomst van je hypotheek berekening. Met webapps maak je de customer journey dus heel persoonlijk.

Voor zulke interactiviteit in de browser is continu communicatie nodig met de server. Het managen van de bijbehorende code kost veel tijd en geld. Zeker als er een spike in je webtraffic zit, wanneer de interacties op pagina’s fluctueren of wanneer je systemen wilt opschalen.

Met de CMS Hub Enterprise haal je die angel eruit. Je steekt zelf tijd in het bouwen van webapps, het managen van systemen op de achtergrond komt voor rekening van HubSpot.

Activiteit loggen

Wanneer je bedrijf groeit, wordt het steeds lastiger om te monitoren wie bepaalde werkzaamheden heeft uitgevoerd en wanneer bepaalde updates live moeten gaan. Met CMS Hub Enterprise houd je met logs overzicht: wie voert veranderingen door op welke pagina’s? In één oogopslag zie je wie iets heeft aangepast, wat er precies is gedaan en wanneer dat heeft plaatsgevonden.

Brand domeinen

Bij de CMS Hub Enterprise krijg je twee brand domains en je kan er eventueel meer aanschaffen. Dit is een interessante feature voor bedrijven die meerdere websites beheren omdat ze verschillende productlijnen bezitten die een eigen website vereisen. Of omdat een onderneming naast een hoofdwebsite een microsite nodig heeft voor een specialistische dienst. Het voordeel is dat je nu meerdere domeinen kan beheren vanuit hetzelfde HubSpot CMS.

Samenvattend kan je stellen dat het met de introductie van de CMS Hub mogelijk is om online een nog persoonlijker klantreis aan te bieden. Zonder dat je daar als marketeer voor hoeft te kunnen programmeren, zonder dat je voor elk ding een webdeveloper hoeft in te schakelen.

HubSpot laat je dus focussen op datgene waar je goed in bent: marketing, sales en service bieden.

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Ontdek de wereld van Account Based Marketing in HubSpot

Wil je dat marketing & sales sneller en efficiënter werken om meer bedrijfsgroei te realiseren? Duik dan in de wereld van ABM: Account Based Marketing.  Wat is Account Based Marketing? Bij Account..

25 mei 2020 | Dylan ter Kuile >

Waarom de page title een eretitel verdient

De blog is geschreven, de video gemonteerd. Trots zet je je nieuwe content online. Nog eventjes een titel verzinnen voor je post, daarna snel op ‘publish’ klikken en klaar ben je. Is dit scenario..

20 mei 2020 | Harvey Pearson >