Guus Verbeek
Guus Verbeek - Directeur
27 januari 2020

Leadgeneratie: verwachte trends voor 2020

Je voorziet je bezoekers van interessante, gratis content. Van e-book tot een gratis tutorial. Van een presentatie tot een fraai vormgegeven template. Als tegenprestatie vraag je je bezoeker om gegevens achter te laten. Zodra je bezoeker dat heeft gedaan is hij een lead. Dit is het terrein van leadgeneratie. 

Met welke ontwikkelingen moet je in 2020 rekening houden als het over leadgeneratie gaat? We zetten ze hieronder voor je op een rij.

  • Conversational marketing
  • Voice and search marketing
  • Video content marketing
  • Influencer marketing

Conversational Marketing

Het principe conversational marketing is niet nieuw. Maar de mogelijkheden anno 2020 zijn nieuw. De reden hiervoor is simpel. Door de technologische ontwikkeling is het eenvoudiger geworden om in dialoog te treden met potentiële klanten. We kunnen directe, één-op-één gesprekken voeren met individuele klanten in de tijd wanneer het hun uitkomt. 

Chatbotbuilder

Is het enkel en alleen toepasbaar voor marketingdoeleinden? Het antwoord is kort: Nee! Gedurende de hele customer journey vinden er conversaties plaats.

Het Marketing team gebruikt conversaties om een nieuwsgierige bezoeker te transformeren tot een geïnteresseerde lead. Het Sales team kan de informatie hergebruiken om de lead te begeleiden naar zijn aankoop. We hebben een klant! Het customer success team gebruikt conversaties om van een eenmalige klant een trouwe ambassadeur te maken.

Tijd voor actie

  • Analyseer je webpagina’s. Welke levert de meeste traffic op?
  • Plaats een live chat of chatbot op druk bezochte pagina’s
  • Vraag gedurende de conversatie altijd om een email adres. Je kan de lead na afloop van het gesprek relevante content toesturen.  

Voice marketing

Gebruik jij Google wel eens met een voice zoekopdracht? Praat je soms tegen voice assistants als Siri of Alexa of een smart speaker als Amazon Echo? 

Leadgeneratie trends 2020 | Voice Marketing

De verwachting is dat in 2020 maar liefst 50% van de zoekopdrachten zal bestaan uit spraakopdrachten. In 2022 zal de omzet aan ‘Voice Shopping’ in de Verenigde Staten zelfs zo’n 40 miljard bedragen. Tijd om hier rekening mee te houden bij het maken van content!

Hoe?

  • Gebruik langere zoekopdrachten
  • Gebruik zoekopdrachten met een vraagwoord
  • Het belang van reviews neemt toe
  • Het belang van lokale opdrachten neemt toe
  • Richt content in voor featured snippets

Mensen geven langere zoekopdrachten via een spraakopdracht. Het is belangrijk om zulke zinnen op een leesbare, vloeiende manier in je webteksten op te nemen.

Bovendien zal het aandeel vragende zoekopdrachten op het totaal aantal zoekopdrachten groter worden. Ook vragende zoekopdrachten kun je in de tekst verwerken. Het opstellen van een overzichtelijke FAQ-pagina is daarom ook raadzaam.

Waar is de beste afhaalchinees? Welke kapper is goedkoop? Bij het beantwoorden van zulke vragen neemt het algoritme tegenwoordig reviews mee. Belangrijk voor je bedrijf zijn veel recensies en klantervaringen met goede beoordelingen. 

Mensen zoeken vooral naar lokale bedrijven en organisaties. Een goed ingerichte Google Bedrijfspagina is daarom steeds belangrijker.

Leadgeneratie trends 2020 | Featured Snippet

Verder spelen ook featured snippets een belangrijke rol. Zo’n snippet is de informatie die Google toont boven de zoekresultaten. Maak daarom je vraag en antwoord op in de vorm van een featured snippet. Het antwoord moet ca. 50 woorden zijn. Maak verder gebruik van een lijst of tabel die je antwoord ondersteunt. Plaats de vraag bovendien in een heading h2.

Video content marketing

Online video blijft onverminderd trending. Vooral tutorials zijn populair. Vergeet niet om ook je video’s te optimaliseren voor zoekmachines. Gebruik keywords in je bestandsnamen, titels en omschrijvingen. 

Kies ook de juiste tag-woorden en maak daarnaast opvallende thumbnails voor je video’s die herkenbaar zijn voor kijkers. Voeg verder ondertiteling toe. Ideaal voor narrowcasting of als kijkers het volume uit hebben staan.

Leadgeneratie trends 2020 | Video content marketing

Met video’s kun je je autoriteit in een onderwerp vergroten en je betrekt de kijker bij je product, dienst en merk. Neem LinkedIn native video’s als voorbeeld. Voor bedrijven is dat een goede manier om content te promoten. Maak echter geen expliciete reclamefilm voor je product of dienst. Vertel juist een verhaal waarmee je mensen raakt en bij je merk betrekt. 

Video’s triggeren het menselijk brein. Mensen houden van vermaak, zijn op zoek naar inspiratie en leren makkelijk aan de hand van video. Ook maakt video het makkelijk om je te verplaatsen in de ander. Het is de manier om je verhaal te vertellen.

Influencer marketing

In 2020 zal een verschuiving plaatsvinden op het gebied van influencer marketing. Bedrijven gaan vaker gebruik maken van middelgrote influencers. De reden? Het publiek kan zich makkelijker met zulke influencers identificeren.

Influencers deel je in op het aantal volgers. Nano influencers hebben tussen de 500 en 5000 volgers, micro influencers tussen de 5000 en 50000, macro influencers tussen de 50000 en 1 miljoen en mega influencers hebben zelfs meer dan een miljoen volgers.

Leadgeneratie trends 2020 | Influencer marketing

De verschuiving vindt vooral plaats van het macro segment richting micro. Daar zijn verschillende redenen voor. 

Micro influencers staan vaker open om jouw product te promoten, omdat ze meer tijd hebben. Gebruik ook micro influencers om je content te spreiden. Zo houd je de kosten laag, maar kun je content op verschillende manieren aanbieden. Omdat micro influencers heel dicht bij hun volgers staan, wordt de boodschap van de influencer eerder geloofd.

CTA-blog

Lees deze blogs ook

6 dingen die je content marketing team vandaag moet automatiseren

Content is king binnen de Inbound strategie. Marketeers zijn alsmaar bezig met het schrijven van interessante blogs, het opnemen van informatieve podcasts en het monteren van entertainende video’s...

23 maart 2020 | Robin de Jong >

Quick wins voor leadgeneratie

Quick wins bij een Inbound marketingstrategie? Het lijkt een tegenspraak. Het produceren van waardevolle content kost namelijk tijd. De vruchten, in de vorm van een gestage stroom leads, pluk je pas..

18 maart 2020 | Guus Verbeek >