Hoe je een creatieve blokkade doorbreekt

Heb je voortdurend creatieve ideeën en inspiratie in overvloed? Op een dag is de bron leeg. Je staart uren naar de knipperende cursor in een Word-document. Op je bureau ligt een vel papier dat vraagt om een schets. Je bent overgelaten aan de grillen van het abstracte concept inspiratie.

Er is hoop.

Soms schrijft een blog zichzelf. Of geeft een website zichzelf vorm. Of verschijnt een tekening op papier. Vaker vloeit creativiteit minder vlot.

Je hebt een systeem nodig waarop je terugvalt als de inspiratie op is. Je wilt creatief blijven denken wanneer de ideeën schaars zijn. Een professional komt altijd met een creatief idee. Zelfs in tijden van inspirationele droogte. Hieronder lees je met welke techniek je via een omweg toch toegang tot inspiratie vindt.

Een vaste route die leidt tot inspiratie

blog-image-James-Webb-Young-reading-ideasWil je de creativiteit weer laten stromen? Volg de onderstaande 5 stappen en kom snel tot een nieuw inzicht:

  • Onderzoeken
  • Verwerken
  • Afstand nemen
  • Observeren
  • Testen en bijschaven

De techniek die James Webb Young beschrijft in zijn boek A Technique for Producing Ideas geeft je houvast in tijden waarin de inspiratie opraakt.

Inspiratie forceren of ruimte creëren voor een idee. Wat werkt beter? Pas het stappenplan toe en ontdek het zelf. Hieronder lees je een toelichting op elke stap.

Stap 1: onderzoeken

Je verzamelt zoveel mogelijk materiaal. Van afbeeldingen tot teksten en filmfragmenten. Oud. Nieuw. Over het specifieke onderwerp. Maar ook over willekeurige concepten waarin je interesse hebt.

Stap 2: verwerken

Verslind het materiaal. Lees de wetenschappelijke artikelen. Bekijk de Tedx talks. En luister de podcasts. Met een open blik. Maar blijf kritisch. Laat de informatie bezinken, bekijk hetzelfde materiaal vanuit verschillende invalshoeken en leg verbanden tussen uiteenlopende onderwerpen.

Stap 3: afstand nemen

Waarom? Laat je brein het materiaal onbewust verwerken. Hoe? Pak een activiteit op waar je energie van krijgt. Van wandelen tot sporten of dineren met vrienden: ontspan en laat de informatie helemaal los.

Stap 4: observeren

In deze fase creëer je ruimte voor een idee. Je benut het resultaat van de onbewuste hersenactiviteit uit de vorige stap. Keer langzaam terug naar het onderwerp en houd je gedachten in de gaten. En plotseling heb je het. Eureka.

Stap 5: testen en bijschaven

Tijdens de laatste stap vind je een manier waarop je het idee toepast. Hoe lost jouw idee een probleem op? Test het idee in de buitenwereld en doe je voordeel met de feedback.

Nu heb je een systeem achter de hand waarmee je ideeën produceert als inspiratie je in de steek laat. Hieronder lees je welke aspecten aandacht verdienen als je ideeën wilt omzetten naar content.

Ideeën veranderen in content

blog-image-galsses-note-pad-ideasMateriaal verzamelen en verwerken. Stap 1 en stap 2 van bovenstaand James Webb Young’s stappenplan. Hoe pas je de stappen toe in de context van inbound content? Denk vanuit het perspectief van jouw publiek en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat motiveert mijn doelgroep?
  • Welke behoeften en pijnpunten spelen bij mijn doelgroep?
  • Wat leest mijn publiek online en waar willen ze meer over weten?
  • Wat leer ik van SEO in mijn content?
  • Wat doet mijn concurrentie?

Praktische tips nodig? Bezoek Buzzsumo en ontdek welke content het beste resultaat boekt. Google Trends is ook een aanrader. Je ziet direct welke onderwerpen bij wie trending zijn.

Op zoek naar nog een waardevolle informatiebron? Bekijk marketing content van jouw directe concurrentie. De social media posts, blogs en whitepapers. Je analyseert wat de concurrent produceert en welke onderwerpen goed presteren. Welke posts hebben de meeste likes, shares en downloads? Populaire content van een concurrent die dezelfde doelgroep aanspreekt, is ook waardevol voor jou.

En nu?

Laat je inspireren. Geef ideeën de ruimte. Overwin elke blokkade en blijf creatieve content maken.

Lees deze blogs ook

Uit deze 7 elementen ontstaan overtuigende landingspages

De waarde van jouw website optimaliseren? Krijg voet aan de grond bij potentiële klanten met landingspagina's. Via online advertenties, Google zoekresultaten of banners belanden bezoekers op een..

21 november 2019 | Dylan ter Kuile >