Drie onmisbare tips voor je contentstrategie

Content is king! Dat geldt voor goede content om je webtraffic een boost te geven, maar evengoed voor premium content waarmee je leads genereert. Al dat schrijven kost tijd. Naast ‘king’ is content daarmee ook een kostenpost. Een logische vraag dient zich aan: hoeveel blogcontent is minimaal nodig voor een inbound content strategie en waar moet je op letten?

Twee blogs is het minimum, meer is beter

In eerste instantie hangt dat natuurlijk af van je budget. Plain and simple. Begin daarom met het schrijven van blogs, want die zijn relatief goedkoop. Daarop ligt de focus in deze blog. Grote bedrijven of bureaus kunnen zich meerdere copywriters veroorloven en produceren dagelijks blogartikelen. Voor kleinere organisaties is dat onhaalbaar.

Toch is het advies om minimaal 2 blogs per week te schrijven. Als je geen dedicated copywriter in huis hebt, laat dan een medewerker met een vlotte pen uren vrij maken of huur desnoods een tekstschrijver in.

Wekelijks twee relevante artikelen online zetten, betekent namelijk continuïteit. Je bezoekers raken geëngageerd, gaan naar je artikelen uitkijken. Zo creëer je brand awareness en verbeter je de organische ranking in zoekmachines als Google.

Moet je meer letten op kwaliteit of kwantiteit? Zoals gezegd zijn twee blogs per week het minimum. Uiteindelijk draait het om de inhoud, anders droogt de toegenomen stroom bezoekers snel op. Schrijf dus blogs die prikkelen, oplossingen aanreiken, overzicht bieden, entertainen en aan het denken zetten. Als content king is, dan is creativiteit queen.

Cluster content, verbeter je ranking

Als je niet de financiële middelen hebt om veel content online te zetten, wordt het structureren van content belangrijker. Tot voor kort schreven we vooral blogposts over op zichzelf staande onderwerpen. Aan elk van die artikelen hingen we specifieke zoekwoorden.

Met het verstrijken van de tijd levert dat een warboel aan informatie op, een online doolhof waarin informatie moeilijk vindbaar is. Erger: blogs over verwante onderwerpen gaan in zo’n losse structuur onderling concurreren op het gebied van SEO.

Content Strategy-1 (1)


Door content te clusteren breng je meer structuur aan. Eerst kies je een aantal hoofdonderwerpen waarop je gevonden wilt worden. Voor elk hoofdonderwerp maak je daarna afgeleide content: deelonderwerpen die aan het hoofdthema raken.

Uiteindelijk bouw je zo langzaam aan één of meerdere pillars: lange artikelen die alle facetten van het hoofdonderwerp oppervlakkig behandelen. Vanuit elke pillar page link je vervolgens naar blogposts die de deelonderwerpen behandelen. Per pillar mogen dat best 15 blogs zijn!

De winst? Zoekmachines waarderen deze gestructureerde opzet. Ook sluit het beter aan bij het gebruik van lange zoekwoordcombinaties die we steeds vaker geven, bijvoorbeeld via voice search.

Blogpost lengte

De ideale, gemiddelde woordlengte van een blogpost ligt tussen de 2100 en 2400 woorden. Staar je hierop echter niet blind, want de lengte hangt ook af van het type pagina en het onderwerp.

Een pillar page beslaat al gauw 4000 woorden, want het is de pagina waarop je een onderwerp volledig beschrijft. Vanuit de pillar page link je naar andere blogposts die de deelonderwerpen verder uitdiepen.

Een listicle, de bekende ‘lijstjes blogs’ zijn ook langer dan gemiddelde blogposts. Ze variëren tussen de 1000 en 5000 woorden. Listicles behandelen een onderwerp vaak door voorbeelden te geven, door ideeën te opperen of door handige tools op een rij te zetten. Hier waarderen lezers naast kwaliteit vooral kwantiteit. Je leest liever dertig voorbeelden om inspiratie op te doen dan drie schamele voorbeelden.

Blogartikelen waarin uitgelegd wordt hoe je iets doet zijn over het algemeen wat korter: gemiddeld tussen de 1700 en 2100 woorden. De lengte hangt natuurlijk wel af van het onderwerp. Een blog over een complex onderwerp als ‘Hoe start ik als freelancer’ kan duizenden woorden lang zijn en een blog over ‘Hoe maak ik een screenshot op een Samsung smartphone’ zal niet langer zijn dan een paar honderd woorden.

Het advies voor een minimum aantal woorden ligt op 300. Maar als je werkelijk je autoriteit wilt tonen aan lezers én zoekmachines, dan zijn lange posts de norm.

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Moderne content architectuur: clusters en pillars

Search Engine Optimization bestaat uit drie componenten. Het optimaliseren van content, het verbeteren van de technische werking van je website en het vergroten van het aantal inkomende links..

17 juni 2020 | Harvey Pearson >

Waarom de page title een eretitel verdient

De blog is geschreven, de video gemonteerd. Trots zet je je nieuwe content online. Nog eventjes een titel verzinnen voor je post, daarna snel op ‘publish’ klikken en klaar ben je. Is dit scenario..

20 mei 2020 | Harvey Pearson >