Hoe je sympathie wint van klanten met storytelling

Er was eens... Wil je weten hoe het verhaal begint? Er was eens een inbound marketing bureau in Enschede. En hoe loopt het af?

Toy Story 4

Ouders die met hun kinderen naar de film gaan. Een tekenfilm. Interessant hoor. Toch even meekijken. En opeens verschijnt de aftiteling op het scherm.

Van Toy Story 4 tot Avengers Endgame en Game of Thrones: verhalen fascineren.

blog-image-ipad-movies-white

Storytelling

In verhalende vorm is content marketing op z’n aantrekkelijkst. Althans. Voor de hersenen. We houden van verhalen. Het menselijk brein is dol op storytelling.

Je eerste blog schrijven. Verhalen emotioneren, motiveren en inspireren. Verhalen laten je grijze massa complexe (of saaie) informatie makkelijker verwerken en onthouden. Series kijken, boeken lezen en naar verhalen luisteren. Jouw brein beleeft de fictieve gebeurtenissen alsof je ze zelf meemaakt. 

Met dank aan spiegelneuronen. Zenuwcellen in je hersenen die signalen afvuren als je zelf een bepaalde activiteit ontplooit, maar ook als je iemand anders precies dezelfde handeling ziet uitvoeren. Je leest een verhaal en maakt het zelf mee. Een mechanisme dat bedrijven dankbaar benutten om klanten te binden. Corporate storytelling.

Onderbouw je Unique Selling Points met droge data? Of win je de sympathie van klanten met storytelling?

Je schrijft een standaard tekst over jouw bedrijf waarin je uitlegt wat je doet en waarom. Prima. Je informeert de lezer. Vervolgens overspoelt de dagelijkse dosis uploads op het internet je content. Hoe valt jouw content op tussen de 200 miljoen actieve websites? Schrijf een meeslepend verhaal waarmee je lezer zich identificeert.

Jouw corporate story

Een verhaal wekt sympathie op en speelt in op het empathisch vermogen van de mens. Met storytelling ga je voorbij aan jouw functie als bedrijf dat uitsluitend goederen of diensten aanbiedt. Je maakt het menselijk. Mits je een origineel en authentiek verhaal vertelt. Jouw bedrijf is meer dan een BV. Het is een beleving.

blog-image-01

Hoe schrijf je een bedrijfsverhaal? Denk aan je favoriete blockbuster en distilleer de elementen uit het plot die jou fascineren. Hieronder lees je 5 suggesties:

  • een held die zijn zwaktes kent, zich kwetsbaar opstelt en desondanks overwint
  • een slechterik die zijn menselijke kant toont
  • het avontuur, de hindernissen die hoofdpersonen tegenkomen
  • de bijrollen, de karakters die het verhaal kleur geven
  • de apotheose, de piek van het verhaal

Inspiratie gekregen door je favoriete film of roman? Aan de slag. Doe het brein van je lezer een plezier en vertel een verhaal.

Er was eens een startup

Whitepapers ondergesneeuwd. Blogs bedolven onder data. Webteksten weggeklikt. Content die aandacht verdient, is de dupe van het massale aanbod aan data.

Zwarte koffie en afhaalmaaltijden. In Enschede zitten 4 inbound strategen op kantoor die elke dag bestuderen hoe je bezoekers naar websites leidt met content. Maanden vliegen voorbij. De heren laten een aantal bedrijven kennis maken met hun inbound strategie en testen het effect.

blog-image-HubSpot-graphs-online-marketing

Digitale duizendpoot

Soms vallen de resultaten tegen. Fouten veranderen in verbeterpunten. In moeilijke tijden staat HubSpot altijd klaar voor de inbound marketeers. De held die bestaat uit nullen en enen. De digitale duizendpoot.    

De testfase is klaar. Inbnd ontdekt de essentie van inbound marketing en weet wat wél werkt.

Zoals een echte superheld houdt HubSpot zich op de achtergrond. Hij wendt uitsluitend zijn krachten aan als het nodig is. De marketeers van inbnd doen ook een stap opzij. Ze maken plaats voor groeiende bedrijven. En voor content. Content die boven de ruis uitstijgt, leads genereert en bezoekers converteert.

Lees deze blogs ook

Hoe je een creatieve blokkade doorbreekt

Heb je voortdurend creatieve ideeën en inspiratie in overvloed? Op een dag is de bron leeg. Je staart uren naar de knipperende cursor in een Word-document. Op je bureau ligt een vel papier dat vraagt..

23 juli 2019 | Dylan ter Kuile >