9 ideeën om je online zichtbaarheid te vergroten in tijden van corona

Online zichtbaar zijn is een must voor organisaties die actief zijn in de B2B-markt. Wil je nieuwe leads binnenboord halen of upsellen aan bestaande klanten? Dan is het zaak om de juiste professionals bij (potentiële) klanten te bereiken. COVID-19 dwingt ons andermaal om onze online zichtbaarheid & aanwezigheid te vergroten. In deze blog bespreken we 9 ideeën.

#1 - Bloggen: geef een kijkje in eigen keuken


We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Onze (potentiële) klanten en leveranciers kampen met restricties en ondervinden ook problemen vanwege COVID-19. Laat zien dat jij een lastige situatie kan ombuigen in een kans. Trek leads aan door een kijkje in eigen keuken te geven.

Vertel in blogs met humor wat je kan betekenen voor potentiële klanten. Vertel ze hoe jij omgaat met deze pandemie. Schaal je sommige diensten af, terwijl je andere services een boost geeft? Hoe gaat het thuiswerken? Van welke software maak je gebruik? Schrijf informatieve blogs die herkenbaar zijn voor professionals. Geef tips en wek vertrouwen.

Natuurlijk wil je ook meten wat al je inspanningen opleveren. Welke blogartikelen vinden je lezers het interessantst? In HubSpot zie je het op je Marketing dashboard. Als je verder klikt op een blogartikel krijg je interessante cijfers te zien zoals:

  • aantal page views;
  • aantal ingevulde webforms;
  • gemiddelde bounce rate;
  • leestijd per view;
  • aantal exits.

Verder toont HubSpot je via welk kanaal bezoekers bij het online artikel terecht zijn gekomen. Denk aan direct traffic via zoekopdrachten, social media of via andere websites.blogging

#2 - Google My Business: online kennismaken

Google My Business (Google Mijn Bedrijf) is een gratis tool om je online zichtbaarheid op het web te vergroten. Het is vooral interessant voor organisaties die lokaal leads willen aantrekken. Het is een online profiel, jouw digitale visitekaart, dat verschijnt in iemands zoekresultaten wanneer hij googelt op jouw product of dienst.

Dat business profiel verschijnt zowel in de zoekresultaten van Google als in Google Maps. Met een business profiel is het mogelijk om sneller de interactie aan te gaan met klanten. Om beleving toe te voegen.

  • Vertel kort iets over je product of dienst;
  • Vermeld openingstijden, prijzen en contactinformatie;
  • Voeg foto’s toe om een sfeer te creëren;
  • Wek vertrouwen door actuele reviews op te nemen en daarop te reageren.

#3 - SMS: snelle communicatie over COVID-19

Is SMS uit de tijd? Zeker niet! Voor korte, snelle boodschappen blijft het een uitstekend medium. Stel dat een medewerker positief wordt getest op COVID-19. Stuur direct via sms een bericht naar zakenrelaties met wie hij onlangs in contact is geweest.

Verder kan je een aangepast tijdschema naar leveranciers mailen of doorgeven waar je complete ‘corona protocol’ staat op de website. Laat zien dat de gezondheid van medewerkers, klanten en toeleveranciers boven alles gaat.

Voor HubSpot zijn bijvoorbeeld gecertificeerde app-integraties van derden beschikbaar om SMS te integreren in je workflows. Die vind je in de HubSpot App Marketplace.

#4 - Mailings: meer aandacht voor inbox door thuiswerken

Weet jij prospects te prikkelen met een onderwerp dat past bij de coronacrisis? Professionals werken (vaker) thuis en spenderen meer tijd achter hun pc of laptop. De kans is groot dat ze meer aandacht besteden aan hun inbox. Maak daar gebruik van!

Met HubSpot kan je leads laten instromen in sequences die passen bij hun lifecycle stage, branche en vele andere eigenschappen. Lees ook eens onze blog over workflows om onder de aandacht te komen van je bestaande client base. Verder kan je de mailings personaliseren en is het mogelijk om leads uit een sequence te laten stromen op het moment dat ze een gewenste actie hebben uitgevoerd. Bijvoorbeeld nadat ze een afspraak hebben ingepland via een online meeting tool. Hieronder zie je een screenshot uit HubSpot voor het plaatsen van een meeting link. Snel en efficiënt!

sales-meetings-3
Screenshot HubSpot om meeting tool te implementeren

#5 - Online advertenties: een extra boost in moeilijke tijden  

Met Inbound genereer je een ‘steady stream’ aan leads naar jouw website. Het doel is het vergroten van je organische vindbaarheid. Door regelmatig te adverteren tijdens de coronacrisis via Google Adwords of op sociale netwerken kan je het verkeer naar je website stimuleren.

Kies afhankelijk van je doelgroep kanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kunt al online adverteren met een klein budget, waarbij je je doelgroep precies aan de hand van criteria kunt targeten.

Koppel je LinkedIn Ads account bijvoorbeeld aan HubSpot. Vervolgens kan je snel met gerichte LinkedIn advertentie campagnes beginnen. Uiteraard houd je precies bij welke ads goed presteren. Die inzichten neem je mee bij het maken van je volgende advertentie!

#6 - Podcast: nodig relevante professionals uit

COVID-19 dwingt professionals om nieuwe wegen te betreden om het hoofd boven water te houden. Natuurlijk hoeft je het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden.

Produceer bijvoorbeeld eens een podcast. Korte, levendige gesprekken met directeuren, managers en ondernemers uit je sector. Welke impact heeft de crisis op hun organisatie en medewerkers? Hoe ziet de business wereld er volgens hen uit na COVID-19?

#7 - Socialmedia: sociaal proof en LinkedIn Navigator

Maak meer gebruik van social proof. Vergroot het bereik van berichten door socialmedia-kanalen van medewerkers in te zetten. Naast meer exposure heeft dat een tweede voordeel. Jouw medewerkers hebben allemaal hun eigen expertise, cases en ervaringen.

Door medewerkers berichten te laten delen over onderwerpen die passen bij hun vakgebied, kom je als bedrijf persoonlijker en overtuigender over. Je medewerkers zijn gepokt en gemazeld in hun vak: maak daar gebruik van. Koppel social media accounts van medewerkers aan HubSpot.

Met social media metrics vergelijk je vervolgens bijdragen op het aantal klikken, ‘likes’ en ‘shares’. Komt er een bericht duidelijk als winnaar bovendrijven? Overweeg dan om zo’n post binnen HubSpot te klonen en door andere medewerkers te laten delen.

HubSpot is te integreren met LinkedIn Sales Navigator. Dat is een krachtige tool waarmee je toegang krijgt tot LinkedIn functionaliteit rechtstreeks vanuit je contact records in HubSpot. Je kan:

  • InMail berichten versturen vanuit je HubSpot contact records;
  • Gedeelde connecties, ervaringen en interesses bekijken;
  • Gedeelde connecties vragen om een introductie bij je nieuwe contact;
  • Nieuwe waardevolle connecties bij je target account opsporen.

Facebook is ook te koppelen met HubSpot. Je kan bijvoorbeeld vanuit HubSpot een content kalender opzetten, posts agenderen, meerdere posts tegelijk uploaden en uiteraard meten welke berichten het goed doen. Ook kan je precies bijhouden of je daadwerkelijk nieuwe contacts genereert met je posts.

linkedin1
Screenshot integratie HubSpot en LinkedIn 

#8 - Van webinar tot online event

Toon je expertise via webinars. Het is een prima manier om op gerichte wijze hoogwaardige leads te leren kennen en ‘verleiden’. Bovendien zullen we elkaar ook na COVID-19 meer online blijven ontmoeten. Onlangs hebben wij zelf een online event georganiseerd. De thema’s?

  • Account Based Marketing;
  • Artificial Intelligence;
  • Video Marketing;
  • Inbound;
  • Conversational Marketing;
  • Marketing Automation.

Allemaal onderwerpen om online je zichtbaarheid te vergroten en de dialoog met (potentiële) klanten aan te gaan. Maak een tijdreis op ms2025. Misschien doe je er wel inspiratie op voor jouw volgende webinar of online event.

#9 - Chatbots: 24/7 service

Conversational marketing staat weer in de picture! Tegenwoordig is het mogelijk om de dialoog aan te gaan met individuele leads, prospects en klanten. Prettige één-op-één gesprekken met leads wanneer het hen uitkomt.

Met live chats en chatbots kan je bezoekers veranderen in geïnteresseerde leads. Met software als HubSpot is het mogelijk om conversational marketing [link naar blog] naar een hoger plan te tillen. Mensen willen tegenwoordig 24/7 een antwoord op vragen krijgen. Zeker tijdens deze coronacrisis waarin veel B2B-professionals thuiswerken.

De functionaliteit van chatbots wordt steeds groter. Ze beantwoorden faq’s, slaan contactgegevens op, kwalificeren leads, plannen afspraken in, promoten events producten en content en verzamelen feedback van bezoekers.

Chatbots zijn een onmisbare aanvulling om je bezoekers en prospects snel van dienst te zijn. Plaats chatbots vooral op pagina’s die veel traffic genereren. Binnen HubSpot zijn ze inhoudelijk helemaal te optimaliseren voor jouw organisatie.


Schermafbeelding 2020-03-18 om 12.39.46Voorbeeld van een chatbot gemaakt in HubSpot

In het kort

Online je zichtbaarheid vergroten is nodig om in de B2B succesvol te zijn. COVID-19 versterkt die noodzaak! In deze blog hebben we enkele tips en ideeën gegeven om je zichtbaarheid te vergroten. Heb je vragen of wil je meer weten over Inbound, Account Based Marketing of HubSpot? Vertel je verhaal! Wij denken graag met je mee!

New call-to-action

Lees deze blogs ook

Kies voor mobile first, kies voor HubSpot

Breakpoint? Nee, deze blog gaat niet over een epische ‘battle’ tussen Djokovic en Nadal. Hieronder gaan we nieuwe HubSpot functionaliteit bespreken voor het bieden van een prettige ‘web experience’..

20 januari 2021 | Harvey Pearson >

Snelle tip om geld te besparen op je HubSpot licentie

Het HubSpot CRM vormt het hart van je onderneming. Hier bewaar je alle actuele, gegevens van leads, klanten en ambassadeurs. Een goed onderhouden en slim ingericht CRM helpt je om efficiënter te..

23 december 2020 | Harvey Pearson >