5 aandachtspunten om e-mail marketing te laten sprankelen

E-mail marketing werkt, maar helaas werkt niet iedere marketing e-mail. In deze blog behandel ik een aantal regels voor het verbeteren van je open rate en conversie ratio.

Tegenwoordig klinkt e-mail marketing niet meer ‘sexy’. We praten liever over Instagram influencers of guerilla marketing ‘tactics’. Toch is de oude en vertrouwde marketing e-mail nog springlevend. Dat illustreren deze cijfers:

  • 80% van de professionals wereldwijd is van mening dat e-mail marketing helpt om klanten vast te houden;
  • 20% van de leads zijn direct sales ready, de overige 80% moet je eerst nurturen met pakkende e-mail marketing content.

Een goede marketing e-mail 'ploft' op het juiste moment in de inbox, bevat informatie die raakt aan de interesses van de ontvanger en doet een aanbod waarop de relatie zit te wachten.

Je gebruikt marketing mails om brand awareness te vergroten, content onder de aandacht te brengen, leads te genereren, producten & dienstverlening aan te prijzen en leads door de funnel te leiden. Het uiteindelijke doel? Partnerschappen smeden voor de lange termijn!

HubSpot is de tool waarmee je zulke marketing e-mail campagnes vorm geeft. Let daarbij vooral op de volgende aandachtspunten.

#1 - Maak e-mail marketing automation persoonlijk

Natuurlijk wil je tientallen tot duizenden leads nurturen zonder de persoonlijke touch te verliezen. In HubSpot gebruik je daarvoor ‘tokens’ om de subject line en aanhef van je e-mail bericht te personaliseren. Deze tokens gebruiken de ‘values’ van allerlei company-, contact- en locatieproperties uit het HubSpot CRM. Denk aan eenvoudige voorbeelden als:

  • Beste [first name]
  • Interessant nieuws voor iedere [job title]

5 handige tips voor betere e-mail marketing | Inbnd

Tokens zijn de manier om persoonlijk over te komen. Wie zijn CRM goed bijhoudt, kan variëren met minder voor de hand liggende property values. Je zou geografische informatie of geboortedata kunnen gebruiken. Of de ‘close date’ om samen een jubileum te vieren.

# 2 - Zet e-mail segmentatie in

Elk contact in je database is uniek. De één is een geïnteresseerde bezoeker, de ander is al jaren een trouwe ambassadeur. Contacts die zich in verschillende fasen van de buyer journey bevinden, ontvangen andere content. Content die aansluit op hun behoefte of hulpvraag.

E-mail segmentatie is niets anders dan het opdelen van contacts in verschillende bestanden op grond van life cycles, buyer persona’s, content die ze hebben gedownload of andere ‘custom criteria’.

Val mensen niet langer lastig met informatie waarop ze niet zitten te wachten. Dat is een gegarandeerde afknapper. Keer het proces om en verras met een boodschap die echt aansluit bij iemands actuele beslommeringen en professionele uitdagingen.

In HubSpot kan je bovendien statische en dynamische lijsten gebruiken om je database te segmenteren. Je kan daarbij ook filteren op een criterium als het aantal e-mail interacties. Wanneer een contact niet langer aan bepaalde criteria voldoet, verlaat hij zijn huidige lijst en ‘springt’ dan over naar een volgende lijst waar een andere mailcampagne aan is gekoppeld.

Iemand die bijvoorbeeld meer dan 2 maal een e-mail met een prijslijst bekijkt, gaat van de mql-lijst over op de sql-lijst. Zo creëer je overzichtelijke lijsten voor elke fase van de buyer journey die constant up-to-date worden gehouden. Geen omkijken meer naar!

# 3 - Boost je marketing e-mail met een pakkende subject line

Wat leest je lead of bestaande klant het eerst? Inderdaad! De subject line. Het is verstandig om extra aandacht te geven aan deze onderwerpregel. Een subject line moet prikkelen en matchen met de inhoud van de e-mail. Gun jezelf de tijd om na te denken over een ‘catchy’ onderwerpregel, want de invloed op de open rate is groot.

Een journalist leunt ook achterover om na te denken over de kop boven zijn spraakmakende krantenartikel. Zonde als iemand zijn onthullingen niet leest vanwege een saaie kop. We scannen in de krant voortdurend koppen en we lezen alleen verder als onze aandacht getrokken wordt. Met onderwerpregels is het niet anders. Je kan ook emoji's toevoegen als dat bij de campagne past.

5 handige tips voor betere e-mail marketing | InbndSubject lines lenen zich gelukkig goed voor een a/b test. Welke onderwerpregels slaan aan bij jouw buyer persona’s? In HubSpot kan je precies meten welke versie van een subject line beter presteert. De winnaar gebruik je daarna tijdens de rest van je mailing campagne. Toekomstige onderwerpregels kan je in dezelfde vorm gieten als een eerder winnaar.

#4 - Mailing campagne: over inhoud, stijl en (over)voeren

Voor het schrijven van de perfecte marketing e-mail bestaat geen gouden formule. Net als op een landingspagina moet het aanbod matchen met de content. De subject line, tekst, preview alinea, tone of voice, heading, afbeelding en cta moeten een consistent verhaal vertellen. Tegenwoordig is de aandachtsspanne van mensen gering. Gebruik daarom niet te veel tekst en voorkom schreeuwerige e-mails waarin visuele elementen afleiden van de boodschap en het aanbod.

Met HubSpot Templates en Snippets kan je snel marketing e-mails opstellen, waarmee je je achterban op de hoogte houdt over je merk en dienstverlening. Al deze informatie kan je in een vaste structuur gieten en presenteren in een aantrekkelijke huisstijl. Altijd herkenbaar, maar nooit hetzelfde.

Onderdelen binnen deze templates, zoals een afbeelding, kop of cta kan je trouwens ook onderwerpen aan een a/b test. Zo kom je erachter wat scoort bij jouw zakelijke publiek.
Verder is het slim om de ontvangers van je marketing uitingen af en toe te bevragen over hun interesses via HubSpot feedback surveys. Dat geeft je munitie voor je volgende marketing e-mail of campagne.

HubSpot e-mail templates kan je vanaf de basis helemaal zelf opbouwen en ook kan
je bestaande templates aanpassen. Zo blijft de look en presentatie altijd vertrouwd, terwijl je alleen de content hoeft aan te passen. Met professionele, herkenbare e-mails wek je vertrouwen en overtuig je als gerespecteerde autoriteit. En natuurlijk leveren templates je heel veel tijdwinst op.

#5 - Maak gebruik van workflows in e-mail nurturing campagnes

Elke marketing e-mail verstuur je met een bepaald doel. Je wilt een klant wijzen op een nieuw product, uitnodigen voor een online event of extra informatie over zijn interesses inwinnen.

Het opstellen van een pakkende, inhoudelijke en uitdagende nurturing campagne vergt denkwerk. In HubSpot kan je deze ideeën vervolgens vertalen naar concrete workflows waar je vervolgens geen omkijken meer naar hebt. Je kan bijvoorbeeld een korte workflow voor mijlpalen instellen. Verstuur een felicitatie als een prospect jarig is, speel in op de feestdagen of de start van een groot evenement als de Olympische Spelen.

5 handige tips voor betere e-mail marketing | Inbnd

Andere voorbeelden zijn een marketing workflow om nieuwe leads te verwelkomen of om te upsellen aan bestaande klanten. Kruip in de huid van jouw doelgroep en verstuur met regelmaat e-mails met nieuwtjes, aankondigingen en achtergrondverhalen die raken aan hun wereld, beleving of leefstijl.

E-mail marketing is niet dood. HubSpot maakt het je echter makkelijk om marketing berichten te versturen die mee-evolueren met de buyer journey van een contact. Van een eerste spontane e-mail naar een kersverse lead tot een mailbericht dat een gevoelige snaar raakt bij een ambassadeur van je merk.

Wil je meer weten over HubSpot om jouw Inbound campagnes mee vorm te geven? Wij staan voor je klaar om er meer over te vertellen!

New call-to-action

Lees deze blogs ook

HubSpot lists om in te lijsten

Bucket lists, boodschappenlijstjes en to-do-lists. Wie is er niet gek op handige lijsten? Ook in HubSpot spelen ‘lists’ een doorslaggevende rol. Met ‘list segmentation’ verdeel je jouw CRM database..

28 januari 2021 | Dylan ter Kuile >